Att tänka på inför kursen i digital markadsföring

  1. För att du skall få så stor behållning av kursen som möjligt och tillägna dig praktiska färdigheter kommer du att behöva en hemsida att öva på, detta då i princip all digitalmarknadsföring handlar om att driva trafik till en specifik sida. Konkret kan du när du arbetar med sökmotoroptimering behöva göra ändringar i sidans innehåll, vilket om du tänkt att arbeta med skolans hemsida under kursen kräver tillgång till inloggning till det verktyg sidan är skapad i. Många väljer istället att ”flyga simulator” under kursens gång och arbetar då med en enklare sida man antingen skapat själv privat alternativt en sida man fått tillåtelse att arbeta med via någon bekant. Så innan du kommer till första kurstillfället, testa att din inloggning fungerar och att du förstår grunderna i sidverktyget.
  2. Se till att du har skapat ett konto på Google Adwords innan du kommer till kursen. Detta kostar inget då du direkt efter det att du skapat kontot och din första testannons kan pausa kampanjen direkt, och på så vis undvika oönskade kostnader. Viktigt också att veta att Google kräver att du anger ett kreditkortsnummer för att skapa ett konto.
  3. Då kursen grundar sig på ”learning by doing” är kunskaperna du inhämtar direkt beroende av att du har något att öva på, därav vikten av punkt 1.